به گزارش راهبرد معاصر، اکسنت سدان سایز کوچک اقتصادی هیوندای است که در ایران محبوبیت و مقبولیت بسیاری دارد. این خودرو با ظاهر جذاب همچنان بهتر از بسیاری سدانهای چینی موجود در بازار کشور است. با کمی ارفاق میتوانیم درباره فضای داخلی نیز این اعتراف را داشته باشیم. این خودرو در ۲ نسخه بلو و پایه در بازار ایران عرضه شده است که تنها تفاوت آنها در لحاظ شدن سیستم هوشمند کاهش مصرف سوخت هیوندای است؛ به این ترتیب که نسخه بلو (نمونه وارداتی) از این سیستم بهره میبرد، ولی نسخه پایه (نمونه مونتاژی) نه. البته که این سیستم درنهایت در عملکرد فنی خودرو تأثیر چندانی ندارد و نمیتوان وجود چنین سیستمی را برای اکسنت بلو نوعی مزیت دانست.
اکسنت وارداتی در بازار ایران، با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ارائه میشود که قدرتی معادل ۱۲۲ اسب بخار ارائه میدهد. این خودرو در بازار جهانی مجهز به جعبهدنده ۶ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک است. شتاب صفر تا صد اکسنت ۱۱ ثانیه، حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوختش نیز ۶٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکته مهم اینکه در نسخههای مونتاژی اکسنت همین موتور قرار دارد، اما با سیستم VVT (زمانبندی متغیر سوپاپها) جایگزین شده است. کرمانموتور مونتاژکننده اکسنت دلیل این کار را ناسازگاری سیستم BLUE با اقلیم ایران عنوان کرده است.
در جدول مشخصات فنی نمونههای مونتاژی اکسنت مصرف سوخت خودرو برابر با نمونه وارداتی مطرح شده است. البته اگر قصد خرید هیوندای اکسنت را دارید، بهتر است بدانید که موتور موجود در نمونه وارداتی از استاندارد یورو ۶ برخوردار است و موتور نسخههای وارداتی استاندارد یورو ۵ دارند.
طراحی اکسنت باتوجهبه ذات اقتصادیاش قابلقبول و جذاب است. طراحان هیوندای در نمای روبهرو چراغهای اسپرت و کشیدهای برای اکسنت درنظر گرفتهاند که نسبت به طول بدنه بزرگ به نظر میرسد و تا نزدیکی ستون A امتداد پیدا میکنند. البته اکسنت فاقد جلوپنجره مدرن خودروهای هیوندای است. جاگیری مناسب مهشکنها در دو طرف سپر سهبعدی بر جذابیت نمای جلو میافزاید. تنها نکته منفی نمای جلوی هیوندای اکسنت دیدهشدن لبه کاپوت است. از نمای جانبی پهنای کم لاستیکها، رینگهای ۱۶ اینچ ساده و آنتن معمولی از نکات منفی طراحی اکسنت هستند. اکسنت در نمای عقب نیز بهشدت ساده ظاهر شده است. البته همچنان باید اضافه کرد که تمامی این ضعفها برای یک سدان اقتصادی قابلقبول است.
فضای داخل کابین جادار و طراحی آن ساده است. ارگونومی مناسب کابین باعث شده است تا دسترسی به ادوات داخلی و استفاده از امکانات رفاهی برای راننده و سرنشینان راحت و دردسترس باشد. نسخههای فولآپشن اکسنت وارداتی مجهز به نمایشگر ۷ اینچ هستند. فرمان اکسنت گرچه لوکس نیست، اما کاربردی و خوشدست است. استفاده هوشمندانه از تزیینات کرومی در دستگیره درها و دسته دنده، زیبایی بصری خوبی را ایجاد میکند. قسمت زانو و فضای سر صندلیهای عقب حتی برای افراد قدبلند نیز بسیار مناسب است. این نکته باتوجهبه کلاس خودرو و سگمنت آن (C سگمنت) اهمیت بیشتری پیدا میکند. صندوق عقب اکسنت ۳۸۸ لیتر فضا دارد و میتوان با خمکردن صندلیهای عقب این فضا را افزایش داد.
در ادامه قصد داریم همه هیوندای اکسنت مشخصاتش رو ببینیم ، باید اضافه کرد که این خودرو در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دارای سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBA ،EBD و ،TCS شش کیسه هوا (شامل کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای پردهای، کیسه هوای جانبی)، آینههای جانبی برقی، سانروف، دکمه استارت، سیستم ECO Drive برای نشاندادن حالت بهینه در حین رانندگی، سنسور عقب، دوربین عقب (نمایش تصویر روی آینه میانی)، نشاندهنده باد لاستیکها، سیستم کمکی در سربالایی HAC و کروز کنترل است. بهاین ترتیب با خودرویی مناسب برای مصارف شهری و مسافرتی خانوادگی مواجه هستیم؛ خودرویی که شاید سواری هیجانانگیزی ارائه نکند، اما نیازهای یک خانواده کوچک را فراهم میکند. با بررسی قیمت اکسنت و خودروهای همسطحش در قیمت ماشین اینجا ببین ، اکسنت را میتوان خودرویی با ارزش در مقابل خرید بالا ارزیابی کرد.